I. OUG 125/2022 privind modificarea OUG 196/2005 privind Fondul pentru Mediu
1. Prin OUG nr. 125/2022 sintagma “cantitati de deseuri de ambalaje incredintate in vederea reciclarii” din cadrul art. 9 alin. (1) lit. d) si v) a fost inlocuita cu sintgama “cantitati de deseuri de ambalaje care intra in operatiunea de reciclare”.
De mentionat ca, de la data publicarii in Monitorul Oficial a legii de aprobare si pana la data prezentei, ordinul privind metodologia de calcul a contributiei catre AFM nu a fost modificat, neexistand o definitie in legislatia interna a cantitatilor care intra in operatiunea de reciclare.
Abia in data de 13 februarie 2024 a fost pus in dezbatere publica proiectul de Ordin privind modificarea Ordinului 578/2006.
Dintre prevederile din proiectul de Ordin care vor impacta activitatea OIREP, a producatorilor si inclusiv a operatorilor economici valorificatori amintim:
- prevederile care fac referire la faptul ca, incepand cu 01.07.2024, cantitatile reciclate vor fi calculate potrivit Deciziei 270/2005. Raportat la Directiva cadru privind ambalajele si la legislatia interna, prevederi care au in vedere obiectivele anului 2025, data de la care cantitatile reciclate vor fi calculate potrivit Deciziei 270/2005 este 01.01.2025. Derularea activitatii anului 2024, folosind doua metode diferite de stabilire a cantitatii reciclate, ar putea conduce la erori de raporatare si nu numai;
- dispozitiile care prevad introducerea in cadrul documentelor care fac dovada gestionarii deseurilor de ambalaje, a declaratiei pe proprie raspundere a valorificatorului/reciclatorului prin care sa confirme cantitatile de deseuri de ambalaje care au intrat în instalația de reciclare.
Momentul la care un operator economic valorificator decide introducerea in instalatie a cantitatilor de deseuri de ambalaje este unul pur comercial, aflat in legatura directa cu cererea pe care operatorii economici valorificatori o au. Astfel, exista riscul ca pe parcursul anului, intreg circuitul financiar al acoperirii costurilor pentru gestionarea deseurilor de ambalaje sa se blocheze in lipsa declaratiei mai sus mentionata.
2. O alta modificare introdusa de OUG 125/2022 si care s-a dovedit a fi problematica in ceea ce priveste implementarea ei este prevederea privind constituirea unei garantii in favoaarea OIREP de catre operatorii economici colectori, brokeri si valorificatori care raporteaza deseuri in contul OIREP.
Astfel, in practica au existat diferente de opinie cu AFM cu privire la:
- cantitatea de deseuri gestionata in anul precedent (cantitatea totala gestionata in SIATD/cantitatea gestionata in contul unui OIREP);
- cine pastreaza originalul garantiei, OIREP sau AFM (in practica AFM a solicitat originalul garantiei, desi beneficiarul garantiei este OIREP, iar garantia trebuie sa se afle in posesia sa);
- actualizarea garantiei in anul urmator.
Toate acestea mai sus expuse puteau fi preintampinate prin publicarea unei metodologii de constituire, actualizare si stingere a garantiilor.
De altfel, aceasta problema a fost abordata in cadrul proiectului de Ordin pentru modificarea a Ordinului 578/2006, insa solutia legislativa nu clarifica aspectele mai sus prezentate. Astfel, consideram ca definirea situatiilor cand se impune actualizarea garantiei si cand este necesara constituirea unei noi garantii, este mai mult decat necesara, fie in cadrul metodologiei de calcul a contributiei catre AFM, fie printr-un ordin separat.
II. OUG 133/2022
In ceea ce priveste modificarile aduse de acest act normativ, de o reala importanta este relatia dintre OIREP si ADI. Astfel, modificarile introduse prin aceasta ordonanta au contribuit intr-o mica masura la fluidizarea relatiei dintre OIREP si ADI.
OIREP considera ca deseurile de ambalaje provenite trebuie acoperite cu prioritate, insa in conditii de eficienta. Costurile pe care OIREP le acopera în relația cu ADI/UAT, sunt finanțate exclusiv de tarifele incasate de la operatorii economici responsabili, iar OIREP poartă răspunderea gestionării în mod responsabil si eficient a acestor resurse financiare.